Please enable / Bitte aktiviere JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript!

Последни новини игри рисунки музика филми приказки моите прятели празници уроци impressum

"The American motion picture is the greatest
unconscious carrier of propaganda in the world
today. It is a great distributor for ideas and
opinions. The motion picture can standardize
the ideas and habits of a nation. Because
pictures are made to meet market demands,
they reflect, emphasize and even exaggerate
broad popular tendencies, rather than stimulate
new ideas and opinions. The motion picture
avails itself only of ideas and facts which
are in vogue. As the newspaper seeks to purvey
news, it seeks to purvey entertainment."

Edward Bernays - Propaganda

"Американският филм е най-големият носител
на подсъзнателна пропаганда на днешно време.
Той е един огромен "Разпределител" на идеи и
мнения. Филмът може да стандартизира идеите
и традициите на народите."

Едуард Бернайс - бащата на пропагандата.

Пропаганден филм

Пропаганден филм е понятие за документален филм, късометражен филм или игрален (художествен) филм, който цели чрез емоционално въздействие да манипулира зрителя.

Емоционалното въздействие може да бъде провокиране на възмущение от някаква несправедливост, завист, съчувствие за нечия трагедия и пр.

В тесния смисъл на понятието, пропагандните филми са директно свързани с провеждани мероприятия на правителството, на определена политическа групировка или институция, която директно поръчва и финансира заснемането на пропагандния филм.

В широкия смисъл на понятието пропаганден филм е всеки филм, който лансира някаква идея, някакъв мит, поверие или традиция, които подхранват надеждата на публиката или дискредитират определена етническа или социална прослойка от обществото.

Най-популярните и благодатни мотиви в киното са мита за американската мечта. Мотива за Ромео и Жулиета в съвременното неолиберално общество се интерпретира като любов между беден мъж и богата жена. Примери са "Паралелни светове"/"Upside Down"; българският телевизионен сериал "Забранена любов".

"Дилъри на време"/"In Time" например ползва мотива за "Bonnie and Clyde", като любов между беден мъж и богата жена.

Често пропагандният филм е с еднопластова драматургия - добрия и злодея. Добрият е богат и благороден, злодея - беден и завистлив: "Елена", "The Dark Knight Rises", "The Edge";"Sleuth".

Разрушаване на семейството е една от основните цели на американската пропаганда. В голяма част от холивудските филми, както и филми от други държави, но финансирани от САЩ, протагонистите са семейство на средна възраст, което е в развод или вече са разведени, защото жената над 40 години си е намерила не само по-богат мъж, а направо мултимилионер със собствен самолет, който дори не е по-възрастен от нея и даже е по-красив от предишния ѝ съпруг! А мъжът, за когото в миналото е била омъжена поради неопитност, е направо беден.

Характерни примери са виско-бюджетни блокбъстъри: "San Andreas" (2015) режисьор Brad Peyton, "2012" (2009) режисьор Roland Emmerich, "Taken" (2008) режисьор Pierre Morel.

"Белязаният"/"Scarface" (1983) режисьор Брайън Де Палма е демонстрация на употребата на нар­котици като стока само за богати. Главният герой Тони Монтана е гастарбайтер от Латинска Америка, който натрупва огромно богатство чрез трафик на наркотици. Благодаре­ние на наркотиците той има всичко – пари, спортни коли, красиви жени и власт.

Във филма "Limitless"/ "Високо напрежение" (2011) на режисьора Нийл Бъргър, наркотик има чудотворна сила и при умерена употреба дори влияе положително, като увеличава умствените способности на наркоманите.

Филмът "Lucy"/"Люси" (2014), режисьор Luc Besson е Action- и Science-Fiction филм, базиран на мита за десетте процента от мозъка.

Главната героиня Люси по неволя става муле и е принудена да погълне нов вид наркотик. Преди да погълне дрогата, Люси използва 10% от капацитета на мозъка си. След това обаче наркотикът активира мозъчната дейност на Люси до 100%. Филмът издига в култ нов тип дрога, която отключва психокинетични способности у човека. Списание „Тайм” определя филма като най-добрия, най-свежия, най-сочния и най-идейния за лятото на 2014 г. „Телеграф” пише : Това е блокбъстъра на лятото.

Директно пропагандният филм, афишира военна мощ, превъзходство или справедливост: "Red Dawn" 1984 режисьор - John Milius, "Child 44", "Independence Day" 1996, режисьор - Roland Emmerich; "Battle: Los Angeles" 2011, режисьор - Jonathan Liebesman; "Battleship" 2012, режисьор - Peter Berg.

Директно пропагандни филми, основани на ксенофобия, по правило нямат касов успех. Филмът "Red Dawn"/"Червена зора" от 2012 на Dan Bradley, римейк на "Red Dawn" от 1984 на John Milius, натрапва антикорейска и антируска риторика, трогателен патриотизъм, напомнящ патриотизма на нацистите от Втората световна война.

Copyright:www.aliceswonderland.eu


Индиректно- или скрито-пропагандният филм, прокарва идеята само в детайлите на филма, в драматургично маловажни сцени, в масовката, понякога само в отделни кадри - така наречения 25-ти кадър. В анимационния филм за деца "Красавицата и Звяра", за по-малко от една секунда се появява на екрана жена с три деца на ръце, която е бедна, грозна и озлобена, и веднага след това се съпоставя с неомъжена жена без деца, която е богата, щастлива и вечно млада.

Използването на техники за въздействие на подсъзнанието - hidden persuaders, чрез заобикаляне на критичното действие на съзнанието, са забранени със закон в повечето цивилизовани страни (В Германия § 7 Abs. 3). Освен това все още е спорен ефекта от тях.


Поджанрове на пропагандния филм
- Message Movie
- Escape Movie
- Apolog
- Филм-теза
- Moral fable



Още по темата:

Предсказания и пророчества в киното

Рецензии за филми

Филмови Жанрове

www.aliceswonderland.eu www.aliceswonderland.euwww.aliceswonderland.eu Spiderwww.aliceswonderland.eu www.aliceswonderland.euwww.aliceswonderland.eu
© 2006-2019 www.aliceswonderland.eu
Всички права запазени


















eXTReMe Tracker