Please enable / Bitte aktiviere JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript!

Последни новини игри рисунки музика филми приказки моите прятели празници уроци impressum

История на звукозаписа

През 1589 година италиянският физик Порта (Porta) се въодушевява от идеята да консервира изговорени думи в буркан. И когато човек иска да да ги прослуша, само трябва да отвори буркана. Експеримента му завършил неуспешно.

През 1807 година английският физик Томас Юнг (Thomas Young) изобретява устройство, с което успява да запише на валяк кривата на звука на камертон.

През 1857 година англичанинът Édouard Léon Scott de Martinville изпробва в Париж механичен звукозапис. Той използва фуния за насочване на звуковите вълни към диафрагма, разположена в тесния ѝ край. Към диафрагмата закрепва лостов механизъм с острие, което прорязва линия върху разположен отдолу въртящ се цилиндър. С това той успява да направи звуковите вълни видими, но не и да ги възпроизвежда като звукови трептения.

На 18 юли 1877 откривателят Thomas Alva Edison, успява да запише и възпроизведе човешки глас. Той исползва за това хартиена лента, покрита с парафин. Изговаря думата "Hello" пред мембраната, която с игла записва върху хартията. След като отново прокарва лентата през иглата, чува тихо своят глас "Hello".
Няколко месеца по-късно конструира нов уред Phonograph, който се състои от стоманен валяк, върху който е опънато цинково фолио, служещо за носител на аудиоинформация. Върху него се намирала фуния с мембрана и игла.
фонограф
През 1881 Александър Грахам Бел (Alexander Graham Bell) подобрява фонографа, като замества цинковия станйол с восък.

През 1886 Charles Sumner Tainter патентира така наречения графофон (Graphophone). Той работи по подобен начин, но вместо хартиена лента, използва восъчен цилиндър.

През 1888 американецът от немски произход Емил Берлинер (Emil Berliner) изобретява грамофонната плоча. На 8 Ноември 1887 година патентира грамофона (Grammophon). Приблизително по същото време датира и въвеждането на авторско право върху музикална композиция и звукозапис (GEMA).
грамофон

През 1890 датчанинът Валдемар Поулсен (Valdemar Poulsen) изобретява магнетофона. На световното изложение в Париж той представя своя телеграфон (Telegraphon), който записва звук на стоманена 1mm дебела тел на принципа на подмагнитване. В Париж Valdemar Poulsen демонстрира устройството, като записва гласа на австро-унгарския крал Франц Йозеф.
магнитофон
Магнетофон, който вместо на магнитна лента записва на стоманена тел, се произвежда и много по-късно: През 1950-те в Хановер/Германия. С размерите си 17cm: 11cm: 3,5cm той се използва за целите на шпионажа.
minifon


Навлизането на магнетофоните и по-специално звукозапис на няколко пътечки върху една лента (multitrack), в края на 40-те в звукозаписните студия, променя съществено начина на производство и звучене на музиката. Следват нови течения в популярната музика, както и нова технология при звукозапис на класическа музика.

Броят на пистите върху една широка (2“) аналогова магнитна лента е достигал до 24. Чрез синхронизация с тайм-код е било възможно каскадиране на няколко магнетофона, с цел увеличаване броя на аудиопътечките. multitracker

През 1963 фирмата Филипс (Philips) започва производството на касетофони.

През 1981 фирмите Philips и Sony S/P-DIF договарят спецификациите на дигиталния аудиоформат 16-Bit-Stereo/44,1 kHz и започват производството на Compact-Disc (CD).

През 1982 фирмата Sony започва производството на цифровите магнетофони DASH (Digital Audio Stationary Head). DASH са в състояние да записват multitrack на 2,24 или 48 аудиопътечки на магнитна лента 1/4“ или 1/2“. След по-малко от 10 години архивиране, много студия установяват сериозни увреждания на цифровия звукозапис не само на DASH, но и на формата ADAT. DASH магнетофони по принцип са били конструирани за монтаж чрез рязане на лентата.

Българско Национално Радио по решение на тогавашния технически директор инженер Иван Симов (произведен инженер по партийна линия, но без висше образование), закупува през 1987 година два двупистови DASH магнетофона, с идеята да се монтира звукозапис на музика, но не чрез рязане на лентата, а чрез презапис от единия на другия магнетофон. При инсталирането на магнетофоните, работниците пробили с бормашина корпуса на единия магетофон, след което ръководството в БНР решило да ги бракува.

През 1983 фирмите Sony и Philips се споразумяват за въвеждане на стандарта Датрекордер - Digital Audio Tape (DAT). Първоначално той има два варианта: S-DAT (с много стационарни звикозаписни глави подобно на DASH) и R-DAT който използва принципа на азимут-записване на аудиосигнала (с въртяща се глава, подобно на видеомагнетофона.

От 1985 г. се произвеждат само R-DAT. DAT-рекордера е конципиран да замести аудио-касетофоните, но поради високата си цена и заплахите от International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), и страх от пиратско копиране, успява да се ноложи само в професионалната практика.

През 1992 Sony започва производството на Mini-Disc, който използва компресия ATRAC (Adaptive Tрansform Acoustic Coding). ATRAC е психоакустичен метод за редуциране на аудиоинформацията, предназначена за звукозапис. Елиминират се звукове, които се възприемат от човешкото ухо, но не се преработват от мозъка на човека.

През 1992 фирмите Philips и Matsushita започват производството на цифровите касетофони - Digital Compact Cassette (DCC), които могат да възпроизвеждат стандартните аудио-касети и записват на дигитални касети с компресия "PASC" (Precision Adaptive Subband Coding). През 1996 се спира производството на DCC.

През 1993 американската фирма Alesis започва производството на 8-канални аудиорекордери ADAT (Alesis Digital Audio Tape) използуващи S-VHS видеокасети. Чрез каскадиране на 3 ADAT-магнетофона, бе възможен и достъпен, не само за големите тонстудия, 24 канален звукозапис. ADAT

През 1993 фирмата Tascam започва производството на 8-канални аудиорекордери DA-88 DTRS, използуващи HI8 видеокасети, на цена с 5% по-висока от тази на ADAT. Въпреки че магнетофоните на Tascam използват по-качествен лентов механизъм и имат допълнителни възможности за синхронизация с видео, не успяват да получат широко разпространение в семипрофесионалните тонстудия, както ADAT.

През 2007 става ясно, че музикалните архиви базирани на CD не са вечни. През периода 1983-1986 записаните CD вече показват деструктивни процеси.

На 19 Февруари 2008 на пресконференция фирмата Toshiba известява прекратяване производството на HD-DVD.


Още по темата:

Workshop звукозапис

Филм/Видео/Аудио енциклопедия

© 2006-2019 www.aliceswonderland.eu
Всички права запазени


















eXTReMe Tracker